Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Gminy
Ustawa Prawo energetyczne nakłada na gminy obowiązek planowania i organizacji zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa
gazowe na ich obszarze.
Do obowiązków wójta, burmistrza lub prezydenta miasta należy opracowanie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło,
energię elektryczną i paliwa gazowe.
Gmina realizuje to zadanie zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz zgodnie z programem ochrony powietrza.
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zadanie realizowane jest zgodnie z kierunkami rozwoju gminy zawartymi
w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe powinien być sporządzony na okres co najmniej 15 lat,
a następnie aktualizowany nie rzadziej niż co 3 lata.
Uchwalenie przez gminę pierwszych założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe lub ich
aktualizacja powinny być zrealizowane w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie zmian w ustawie Prawo energetyczne,
czyli najpóźniej do dnia 11 marca 2012 roku.
Projekt założeń podlega opiniowaniu przez samorząd województwa w zakresie koordynacji współpracy z innymi gminami oraz
w zakresie zgodności z polityką energetyczną Państwa.
Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe wykładany jest do publicznego wglądu na 21 dni
i podlega konsultacjom społecznym. Osoby i jednostki organizacyjne zainteresowane zaopatrzeniem w ciepło, energię elektryczną i
paliwa gazowe na obszarze gminy mają prawo składać wnioski, zastrzeżenia i uwagi do projektu założeń.
Następnie rada gminy uchwala założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, rozpatrując
jednocześnie wnioski, zastrzeżenia i uwagi zgłoszone w czasie wyłożenia projektu założeń do publicznego wglądu.
Zgodnie z zapisami ustawy Prawo energetyczne projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe
powinien zwierać:
ocenę stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
przedsięwzięcia racjonalizujące użytkowanie ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych;
możliwości wykorzystania istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej
i ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii, energii elektrycznej i ciepła użytkowego wytwarzanych w kogeneracji
oraz zagospodarowania ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych;
zakres współpracy z innymi gminami.
Jeżeli plany przedsiębiorstw energetycznych nie zapewniają realizacji przyjętych przez radę gminy założeń, władze gminy opracowują
projekt planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru gminy lub jej części. Projekt planu opracowywany
jest na podstawie uchwalonych przez radę tej gminy założeń i powinien być z nim zgodny.
Plan powinien zawierać propozycje rozwoju i modernizacji poszczególnych systemów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa
gazowe wraz z uzasadnieniem ekonomicznym, propozycje wykorzystania odnawialnych źródeł energii i wysokosprawnej kogeneracji, harmonogram
realizacji zadań, a także przewidywane koszty realizacji proponowanych przedsięwzięć oraz wskazywać źródło ich finansowania.

WIELITERM
- Wieliczka, Kraków, Warszawa, Stalowa Wola
PROMOCJE
Cena certyfikatu energetycznego domu jednorodzinnego
250zł
brutto*
* przy dostarczeniu dokumentacji budynku przez Klienta,
cena dla budynków o powierzchni do 200m2.
ZDJĘCIA TERMOWIZYJNE
150zł
* Cena zdjęć domu jednorodzinnego dla którego zlecono wykonanie wiadectwa energetycznego w naszej firmie.
AKTUALNOCI
![]() |
W ramach projektu FOUNDRYBENCH opracowalimy Audyt energetyczny Odlewni JAFAR k. Jasła.
![]() |
Projekt termomodernizacji Instytutu Materiałów i Konstrukcji Budowlanych Politechniki Krakowskiej
![]() |
Certyfikat energetyczny kompleksu przemysłowego British American Tobacco - 19 budynków! kubatura 190 000 m3!
POLECAMY:

Charakterystyka energetyczna
na POTRZEBY DOFINANSOWANIA z NFOiGW do BUDYNKÓW ENERGOOSZCZĘDNYCH
wg standardu NF40

ANALIZA
MOŻLIWOCI RACJONALNEGO WYKORZYSTANIA
alternatywnych systemów zaopatrzenia w energię - dla budynku projektowanego

Analiza efektywnoci
zastosowania alternatywnych Ľródeł energii w budynkach
